
Varför lägga tid på en affärsplan? Du har kanske redan allt i huvudet: en briljant affärsidé och ett gäng tänkbara kunder. Behövs då verkligen en plan om vad företaget ska göra?
Ja, enligt många gör den det. En googling av ordet ger flera träffar på nätet och hjälp att få när du ska ta fram din plan. Där finns massor av råd och stöd för blivande företagare, bland annat färdiga mallar och e-tjänster att fylla i. Men det viktigaste arbetet måste du göra själv: att tänka igenom vad du vill med ditt företagande och hur du ska gå till väga för att nå ditt mål.
En affärsplan är inte till nytta bara för dig och ditt företag. Många andra kan vara intresserade den: till exempel banker och andra finansiärer om du behöver låna pengar.
Läs mer: Affärsplanen är företagets karta
Kortfattat ska affärsplanen beskriva vad företaget erbjuder och vilka det vänder sig till. Vilka problem företaget löser och hur det går till. Vad består ditt erbjudande eller din produkt av och på vilket sätt skiljer sig ditt företag från andra.
Vad ska finnas med i en affärsplan?
Krångla inte till det och utgå från dig själv och ditt företagande. Det finns inga måsten vad som ska finnas med i en affärsplan eller hur du ska skriva den, men några av de vanligaste punkterna är:
- Affärsidé - en kort och begriplig presentation av vad företaget ska arbeta med.
- Kunder – vem ska köpa varor eller tjänster av företaget?
- Mål och vision
- Produkter och tjänster
- Marknad och marknadsföring
- Styrkor, svagheter, hot och möjligheter
- Konkurrenter
- Ekonomiska kalkyler
- Kapital och kapitalbehov
- Kompetens och erfarenhet
- Framtiden
Denna text publiceras i samarbete med tidningen Resultat